Internationaal niveau
5.2.1 - Internationale samenwerking: uitwisseling van inlichtingen bij de AA Fiscaliteit, de AA Douane en Accijnzen en de AA Bijzondere Belastinginspectie in 2015
AAFisc Inkomstenbelastingen | AAFisc Btw | AAD&A en EU | AAD&A en andere | AABBI en EU | AABBI en andere | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Administratieve samenwerking | Uitwisselingen van inlichtingen | Spontane uitwisselingen | Ontvangen dossiers | 109 | 243 | 351 | 62 | 4 | 0 |
Verzonden dossiers | 115 | 158 | 23 | 2 | 10 | 2 | |||
Uitwisselingen op verzoek | Ontvangen dossiers | 622 | 1514 | 459 | 122 | 11 | 8 | ||
Verzonden dossiers | 232 | 1059 | 156 | 20 | 145 | 19 | |||
Automatische uitwisselingen1 | Ontvangen dossiers | 664.310 inlichtingen | 4.149.018 inlichtingen | ||||||
Verzonden dossiers | 1.002.440 inlichtingen | 5.830.018 inlichtingen | |||||||
Notificaties2 | Ontvangen dossiers | 8 | 3 | ||||||
Verzonden dossiers | 0 | 0 | |||||||
Andere vormen van samenwerking | Advanced Pricing Agreement3 | 10 | niet van toepassing | ||||||
Onderling overleg4 | 450 | niet van toepassing | |||||||
Multilaterale controles5 | 9 | 8 | 10 | ||||||
Fiscalis- werkbezoeken | 72 Belgische ambtenaren6 | 1 | |||||||
56 buitenlandse ambtenaren7 | 1 |
1 Voor de directe belastingen worden inlichtingen uitgewisseld over diverse inkomstencategorieën op basis van de Europese Spaarrichtlijn, de Richtlijn 2011/16/EU en de dubbelbelastingverdragen. De telling van de inlichtingen is afhankelijk van de structuur van de uitwisseling en kan verschillen per type.
Inzake btw zijn de automatische uitwisselingen van inlichtingen:
- de intracommunautaire leveringen en dienstprestaties (VIES)
- de uitwisseling over de registraties van een btw-plichtige in een andere lidstaat en over de verkoop van nieuwe vervoermiddelen van particulieren in een andere lidstaat.
Elke uitgewisselde btw-inlichting wordt afzonderlijk geteld.
2 Het betreft een vorm van internationale samenwerking waardoor een staat overgaat, met respect voor zijn eigen procedureregels, tot de notificatie van akten en administratieve beslissingen uitgaande van een andere staat, en dit met als doel de draagwijdte en de juridische waarde ervan te verzekeren.
3 Een voorafgaand akkoord tussen fiscale administraties, waarin een aantal criteria vastgelegd worden om zo tot een correcte verrekenprijs - dit is de prijs waartegen een onderneming goederen (materieel of immaterieel) of diensten levert aan een verbonden onderneming - te komen tussen verbonden ondernemingen.
4 Een procedure, die de fiscale administraties toestaat om overleg te plegen, om zo de problemen naar aanleiding van een foute toepassing van de dubbelbelastingverdragen op te lossen. Deze procedure staat los van de nationale beroepsmogelijkheden.
5 In 2015 heeft België deelgenomen aan 17 gezamenlijke controles onder het Fiscalis-programma en in het kader van de grensoverschrijdende samenwerkingsakkoorden met Frankrijk en Nederland.
6 In het kader van het Fiscalis samenwerkingsprogramma hebben 72 Belgische fiscale ambtenaren deelgenomen aan workshops, projectgroepen en werkbezoeken.
7 België (AABBI) heeft een workshop georganiseerd over IT Forensics en daarvoor een vijftigtal buitenlandse fiscale ambtenaren uit de Europese Unie ontvangen.
Wat betreft de uitwisseling van inlichtingen door de AABBI aan het buitenland kan men een stijging vaststellen van 21,48% t.o.v. het jaar 2014 .
De vragen om inlichtingen van het buitenland aan de AABBI zijn gestegen met maar liefst 110% tov het jaar 2014.
5.2.2 - Aanvragen om bijstand bij invordering in 2015 via de AA Douane en Accijnzen
Douane | ||
---|---|---|
Door andere EU-lidstaten aan België | Aanvragen om inlichtingen | 7 |
Aanvragen tot notificatie | 5 | |
Aanvragen tot invordering | 11 | |
Door België aan andere EU-lidstaten | Aanvragen om inlichtingen | 99 |
Aanvragen tot notificatie | 4 | |
Aanvragen tot invordering | 40 |
De bijstand bij invordering is gebaseerd op:
- aanvragen om inlichtingen (art. 5 van de Richtlijn 2010/24/EU voor de lidstaten van de EU, wederzijdse en multilaterale overeenkomsten voor de EU-landen en voor dossiers van minder dan 1.500 euro en voor landen buiten de EU);
- aanvragen tot notificatie (Art. 8 tot 9 van de Richtlijn 2010/24/EU voor de lidstaten van de EU);
- aanvragen tot invordering of tot het nemen van bewarende maatregelen (art.10 tot 15 van de Richtlijn 2010/24/EU voor de lidstaten van de EU, wederzijdse en multilaterale overeenkomsten voor de EU-landen voor dossiers van minder dan 1.500 euro en voor landen buiten de EU).
Richtlijn 2010/24/EU van de Raad van 16.03.2010 betreffende de wederzijdse bijstand inzake de invordering van schuldvorderingen die voortvloeien uit belastingen, rechten en andere maatregelen, die Richtlijn 2008/55/EG vervangt is in werking getreden op 01.01.2012. Deze richtlijn heeft het toepassingsgebied uitgebreid tot alle vormen van belastingen en rechten, geheven door of ten behoeve van een lidstaat of zijn territoriale of staatkundige onderdelen, lokale overheden daaronder begrepen, dan wel ten behoeve van de EU.
Evolutie van de cijfers
Sinds januari 2012 worden de verzoeken om bijstand uitsluitend ingediend door middel van de applicatie E-forms Editor, ontwikkeld door de Europese commissie, die onder andere toelaat automatisch de Europese uitvoerbare titel aan te leggen. De toepassing van Richtlijn 2010/24/EU zal pas concreet meetbaar zijn na een inloopperiode van ongeveer 2 jaar.
5.2.3 - Aanvragen om bijstand bij invordering in 2015 via de AA Inning en Invordering
UE-lidstaten | Andere | |||
---|---|---|---|---|
Algemeen totaal Btw + DB | Directe belastingen | Btw | ||
Door andere Staten aan België | Aantal verzoeken om inlichtingen | 480 | 10 | |
Aantal verzoeken om notificaties | 116 | |||
Aantal verzoeken om bewarende maatregelen | 0 | |||
Aantal verzoeken om invordering | 663 | 5 | ||
Totaal bedrag van de schuldvorderingen | 33.607.614,57 | |||
Totaal van de voor andere Staten ingevorderde bedragen | 4.265.245,36 | |||
Door België aan andere Staten | Aantal verzoeken om inlichtingen | 2.152 | 134 | |
Aantal verzoeken om notificaties | 47 | |||
Aantal verzoeken om bewarende maatregelen | 2 | |||
Aantal verzoeken om invordering | 1.619 | 25 | ||
Totaal bedrag van de schuldvorderingen | 21.242.271,25 | |||
Totaal van de door andere Staten ingevorderde bedragen | 4.651.941,36 | |||
Totaal 2015 | 5.079 | 174 | ||
Totaal 2014 | 5.658 | 224 | ||
Totaal 2013 | 4.656 | 148 |
De invorderingsbijstand is gebaseerd op:
- verzoeken om inlichtingen (art. 5 van de Richtlijn 2010/24/EU voor de lidstaten van de EU, bilaterale en multilaterale overeenkomsten voor de landen van de EU voor dossiers van minder dan 1.500 euro en voor de landen buiten de EU);
- verzoeken tot notificatie (art. 8 en 9 van de Richtlijn 2010/24/EU voor de lidstaten van de EU);
- verzoeken tot invordering (art. 10 tot 15 van de Richtlijn 2010/24/EU voor de lidstaten van de EU, bilaterale en multilaterale overeenkomsten voor de landen van de EU voor dossiers van minder dan 1.500 euro en voor de landen buiten de EU);
- verzoeken tot conservatoire maatregelen (art. 16 en 17 van de Richtlijn 2010/24/EU voor de lidstaten van de EU, bilaterale en multilaterale overeenkomsten voor de landen van de EU voor dossiers van minder dan 1.500 euro en voor de landen buiten de EU).
De Richtlijn 2010/24/EU van de Raad van 16.03.2010 betreffende de wederzijdse bijstand inzake de invordering van schuldvorderingen die voortvloeien uit belastingen, rechten en andere maatregelen, die de Richtlijn 2008/55/EG vervangt, is in werking getreden op 01.01.2012. Deze richtlijn heeft het toepassingsgebied uitgebreid tot alle vormen van belastingen en rechten geheven door of ten behoeve van een lidstaat of zijn territoriale of staatkundige onderdelen, lokale overheden daaronder begrepen, dan wel ten behoeve van de EU.
De andere grote nieuwigheid van de Richtlijn 2010/24/EU is de invoering van de Europese uitvoerbare titel die de enige basis wordt voor de invorderingsmaatregelen en de conservatoire maatregelen in de aangezochte lidstaat.
Op het niveau van de AAII worden alle verzoeken om bijstand, gebaseerd op om het even welk instrument, beheerd via de toepassing STIRInt. Om praktische redenen beheert het CLO Invordering eveneens de flux van verzoeken om bijstand op basis van de Richtlijn 2010/24/EU waarvan de bevoegdheid toebehoort aan geregionaliseerde entiteiten.
Het CLO (Central Liaison Office) of Centraal Verbindingsbureau is het centraal contactpunt wat betreft het beheer van de wederzijdse verzoeken om invorderingsbijstand voorzien in de richtlijn 2010/24/EU.
Het beheert de beveiligde mailboxen waarlangs alle verzoeken om bijstand met betrekking tot directe belastingen en Btw van en naar andere lidstaten worden doorgezonden ; het beheert eveneens de mailboxen die gemeenschappelijk worden gebruikt door verschillende entiteiten (federaal en regionaal zoals onroerende vooheffing, verkeersbelasting, ...).
In 2015, werden 32 verzoeken om inlichtingen, 64 verzoek tot notificatie en 44 verzoeken tot invordering verzonden door/geadresseerd aan de Vlaamse Belastingdienst (Vlabel*).
* Vlabel organiseert de inning en invordering van de Vlaamse belastingen.
5.2.4 - Evolutie aanvragen om bijstand bij invordering behandeld door de AA Inning en Invordering
2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|
Totaal aanvragen binnen de EU | 4.656 | 5.658 | 5.079 |
Totaal aanvragen buiten de EU | 148 | 224 | 174 |
Uit de cijfers blijkt dat de trend van de voorbije jaren in 2014 verder werd gezet. De uitgaande verzoeken inzake internationale bijstand kenden een forse stijging. De verzoeken om inlichtingen worden op een correcte manier ingezet en leiden tot een sterk gestegen aantal uitgaande verzoeken om invordering. Dit heeft op zijn beurt een positief effect op de grootte van het bedrag van de ingevorderde sommen.
Dezelfde tendens is waar te nemen voor de binnenkomende verzoeken. Andere lidstaten verstuurden meer verzoeken tot inlichtingen en invordering. Opmerkelijk is ook dat er bijna een verdubbeling is van de ontvangen verzoeken tot notificatie.
De enige daling is waar te nemen inzake de verzoeken om bewarende maatregelen, zowel voor de inkomende als uitgaande verzoeken.
Er kan gesteld worden dat de positieve tendens gestart sinds de inwerkingtreding van de nieuwe richtlijn 2010/24/EU met succes verder gezet wordt. De gebruiksvriendelijkheid van de E-form en de verbeterde samenwerking tussen de lidstaten draagt bij tot een stijging van het ingevorderde bedrag in het kader van de wederzijdse bijstand.